מכינה קדם אקדמית
מכינה קדם אקדמית היא מסגרת חינוכית המיועדת להכשיר ולסייע לסטודנטים פוטנציאליים להתקבל ללימודים אקדמיים במוסדות להשכלה גבוהה. מוסדות להשכלה גבוהה משרתים כשערי כניסה לקריירות מתקדמות ומעורבות חברתית משמעותית. עם זאת, לא כל תלמיד מסיים את לימודיו התיכוניים עם הכלים וההישגים הדרושים להשתלב באקדמיה. לפיכך, מכינה קדם אקדמית מהווה פלטפורמה חיונית לגישור על פערים לימודיים ולקידום נגישות שוויונית להשכלה גבוהה. המכינה נועדה להעניק לתלמידים כלים לימודיים ואקדמיים, לשפר את ההישגים הלימודיים שלהם, ולסייע להם בהכנה למבחני הקבלה, כמו גם בבניית הרגלי למידה נכונים. היא משמשת כשלב מעבר חשוב בין הלימודים בתיכון לבין הלימודים באקדמיה, ומיועדת למי שאינם עומדים בדרישות הקבלה לאוניברסיטאות או למכללות, או למי שמעוניינים לשפר את סיכויי הקבלה שלהם.
- רציונל של מכינה קדם אקדמית
הרציונל המרכזי בהקמת מכינות קדם אקדמיות מבוסס על תפיסה שוויונית של הנגשת השכלה גבוהה, מתוך הכרה בכך שהשכלה מהווה מנוף לקידום שוויון חברתי ולצמצום פערים חברתיים וכלכליים. המכינה הקדם אקדמית מאפשרת לאוכלוסיות מוחלשות או כאלה שלא סיימו את לימודיהן/ם בתיכון להשתלב במערכת ההשכלה הגבוהה.
מחקרים בתחום ההשכלה הגבוהה מדגישים כי הענקת הזדמנות שנייה לסטודנטים פוטנציאליים לשפר את הישגיהם האקדמיים מהווה כלי משמעותי לצמצום פערים קיימים ולשילוב אוכלוסיות מוחלשות במסגרות אקדמיות. בכך, המכינות תורמות להרחבת הנגישות להשכלה גבוהה ולחיזוק הניעוּת החברתית, ומסייעות ביצירת חברה שוויונית ומתקדמת יותר. הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה מבטיחה שכל אדם, ללא קשר לרקע חברתי-כלכלי או להישגיו הקודמים בלימודים, יוכל להיכנס בשערי האקדמיה. המכינה מעניקה לתלמידים אלה הזדמנות שנייה לשפר את הישגיהם, לרכוש ידע ומיומנויות הדרושים להצלחה באקדמיה, ולהתמודד עם הפערים הלימודיים שלהם. כמו כן, המכינה מסייעת בהכנה רגשית וחברתית לקראת האתגרים האקדמיים העתידיים.
- מטרות המכינה הקדם אקדמית
- שיפור הישגים לימודיים: להקנות לסטודנטים את הכישורים הדרושים לעמידה בדרישות האקדמיות הגבוהות, בדגש על מקצועות הליבה כגון מתמטיקה, אנגלית, ושפה נוספת בהתאם לדרישות המסלול האקדמי העתידי.
- פיתוח מיומנויות אקדמיות: להקנות לתלמידים כלים ומיומנויות אקדמיות בסיסיות כגון כתיבה אקדמית, קריאה ביקורתית, ניתוח טקסטים, שיטות מחקר, ויכולת להתנהל בסביבה לימודית עצמאית.
- הכנה למבחני קבלה: להכין את התלמידים למבחנים הנדרשים (יע"ל וערבית) כתנאי קבלה למוסדות אקדמיים.
- בניית ביטחון עצמי ויכולת להתמודד עם אתגרים לימודיים: לסייע לתלמידים בפיתוח אסטרטגיות למידה, בניית הרגלי עבודה מותאמים, וניהול זמן אפקטיבי, על מנת שיוכלו להתמודד בהצלחה עם הדרישות האקדמיות.
- הנגישות להשכלה גבוהה: להגדיל את הנגישות להשכלה גבוהה על ידי מתן תמיכה ממוקדת לסטודנטים מאוכלוסיות מוחלשות, לרבות סטודנטים מרקע סוציו-אקונומי נמוך או כאלה הנמצאים בתת-ייצוג במסגרות אקדמיות. פעולות אופרטיביות יכללו הענקת סיוע אקדמי מותאם, תמיכה רגשית ולימודית, ופיתוח תוכניות אישיות להצלחה לימודית, תוך ניטור קבוע של ההתקדמות במטרה לצמצם פערים ולהבטיח הצלחה אקדמית.