תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך

כחלק ממערכת החינוך, המוסדות הקדם-יסודיים, בתי הספר היסודיים והעל יסודיים והמוסדות לחינוך בלתי פורמאלי פועלים בסביבות מורכבות, בהן שוררת אי וודאיות ותובענות רבה. כמו כן, המוסדות החינוכיים מתמודדים עם סביבה המשתנה חדשות לבקרים. בייחוד, מערכת החינוך בחברה הערבית בישראל מתמודדת עם מגוון קשיים המעכבים את התפתחותה כגון אי- שוויון בהקצאת משאבים, רמת תשתיות נמוכה, מחסור בהון אנושי וחסמים חברתיים ותרבותיים. למנהל\ת מוסד חינוכי יש תפקיד חשוב בהתמודדות עם קשיים אלו. מנהלי מוסדות חינוך ערביים בישראל פועלים בחברה הנמצאת על הגבול שבין מסורתיות לבין מודרניות ומוּנעת על ידי נטיות להסתגרות ולפתיחות. אחד האתגרים העומדים לפתחו של מנהל מוסד חינוכי במערכת החינוך הערבית הוא להצליח ליצור חזון חינוכי שמצד אחד מקבל את יסודותיה החברתיים-תרבותיים של הקהילה שבה הוא פועל, ומצד שני מקדם את המוסד החינוכי לחיים במציאות המתנהלת בחברת ידע דינמית ודמוקרטית המתאפיינת בערכים הומניים. 

לתכנית יש שני מוקדים – מוקד אוניברסלי ומוקד פרטיקולרי: המוקד הראשון מציע קורסים חיוניים לניהול וארגון מערכות חינוך כמקובל בתכניות שונות בתחום המנהל החינוכי, לדוגמה: "מגמות ותיאוריות במנהל החינוך", "מנהיגות חינוכית ופדגוגית בעידן הגלובליזציה", "סוגיות בכלכלת חינוך וניהול תקציב במוסדות חינוך"המוקד השני מדגיש את מגוון המאפיינים של הסביבה החברתית-תרבותית שבה פועלים מנהלים של מוסדות חינוך בחברה הערבית. מנהיגי מוסדות חינוך בחברה הערבית נדרשים לפתח רגישות למאפיינים הייחודים של המוסד החינוכי, בין אם מדובר בגנים בחינוך הקדם יסודי, בחינוך בלתי פורמאלי או בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים. זאת, תוך כדי התייחסות לאתגרים השונים והייחודיים של החברה הערבית במדינת ישראל ולפעולות העשויות לקדם שינוי ושיפור מתמיד במערכות אלו . קורסים שנכתבו  סביב מוקד זה הינם, לדוגמה: "מדיניות חינוכית בישראל – התבוננות משווה בין החברה היהודית לבין החברה הערבית", " הובלת שינויים במוסדות חינוך מתוך נקודת מבט בין תרבותית".

מכללת אלקאסמי החליטה להשקיע בפיתוח תכנית לניהול וארגון מערכות חינוך משום שהמוקד הלוקלי והמוקד הפרטיקולרי חסרים בתכניות המקבילות במוסדות להשכלה גבוהה. תכנית ראויה בניהול וארגון מערכות חינוך למועמדים לניהול במערכת החינוך הערבית בישראל צריכה להעמיד במרכז את המתח המפרה שבין אחדות לייחוד – בין היותה של החברה הערבית בישראל חלק מחברה ישראלית אחת ורצונה להשתלב בה, לבין היותה חברה בעלת ייחוד חברתי, תרבותי והיסטורי. 

לפיכך, תכנית הלימודים מכוונת להתמודדות עם החסמים המרכזיים של מערכת החינוך, ההון האנושי והחסמים החברתיים והתרבותיים באמצעות הענקת הכשרה אקדמית לאנשי חינוך דוברי ערבית המדגישה את האלמנטים הבאים: 1. רכישת ידע תיאורטי ופרקטי רחב ומעמיק בתחום ניהול ומנהיגות. 2. התאמת תכני הלימוד לבית הספר והחברה הערבית ולמאפייניהם החברתיים והתרבותיים הייחודיים. התוכנית תתייחס לערכים התרבותיים של החברה הערבית ובד בבד תאפשר התנסות אישית ואתגר אינטלקטואלי בפתיחות, גמישות וקבלה של האחר.

מטרתה של התוכנית במכללת אלקאסמי היא להכשיר בוגרים ומורים לתפקידי ניהול במערכת החינוך הערבית בשלוש מסגרות: קדם יסודי, מוסדות חינוכיים לא פורמאליים ובתי ספר יסודיים ועל יסודיים. כמו כן, התוכנית מיועדת לאפשר ללומדים לרכוש מיומנויות בניהול ומנהיגות ולהתפתח לתפקידים ניהוליים נוספים במערכת, כגון מנהיגות ביניים; רכזי שכבות, רכזי תחום ועוד. שלוש המסגרות הללו נתפסות כעוגן מרכזי בטיפוח רגשי, חברתי וקוגניטיבי של ילדים ובני נוער המחוברים ומחויבים ללימודיהם והמכשירים עצמם לחיים בעתיד. 

למי מיועדת התכנית?

  1. התכנית מיועדת לאנשי חינוך שיש להם ותק של לפחות שלוש שנים במערכת החינוך, חדורי רצון ומוטיבציה להשפיע ולשפר את מערכת החינוך דרך מנהיגותם העתידית.
  2. התכנית מיועדת לאנשים מהחינוך הבלתי-פורמאלי שיש להם ניסיון של לפחות שלוש שנים בתחום או מדריכים מהחינוך הבלתי-פורמאלי, או בוגרי חינוך בלתי-פורמאלי, כגון: הדרכה וניהול במרכזים קהילתיים, מחלקות נוער ומחלקות תרבות וספורט ברשויות מקומיות, בארגוני מתנדבים, בתנועות נוער ובעמותות שונות ועוד.
  3. מכיוון שחלק ניכר מהקורסים בתכנית יועברו בשפה הערבית, התכנית מיועדת למועמדים הדוברים את השפה הערבית באופן שוטף.

שם התכנית:

תכנית לימודים לקבלת תואר מוסמך בחינוך M.Ed. בהתמחות "ניהול וארגון מערכות חינוך".

שפת ההוראה בתכנית:

הלימודים בתכנית יתקיימו בשפה הערבית והעברית.

הערה: הענקת התואר כפופה לאישור סופי של המועצה להשכלה גבוהה

ראש החוג

ד"ר מוופק קדח

[email protected]

+972 (0) 46286826


ליצירת קשר