מכינה קדם אקדמית

 מכינה קדם אקדמית היא מסגרת חינוכית המיועדת להכשיר ולסייע לסטודנטים פוטנציאליים להתקבל ללימודים אקדמיים במוסדות להשכלה גבוהה. מוסדות להשכלה גבוהה משרתים כשערי כניסה לקריירות מתקדמות ומעורבות חברתית משמעותית. עם זאת, לא כל תלמיד מסיים את לימודיו התיכוניים עם הכלים וההישגים הדרושים להשתלב באקדמיה. לפיכך, מכינה קדם אקדמית מהווה פלטפורמה חיונית לגישור על פערים לימודיים ולקידום נגישות שוויונית להשכלה גבוהה. המכינה נועדה להעניק לתלמידים כלים לימודיים ואקדמיים, לשפר את ההישגים הלימודיים שלהם, ולסייע להם בהכנה למבחני הקבלה, כמו גם בבניית הרגלי למידה נכונים. היא משמשת כשלב מעבר חשוב בין הלימודים בתיכון לבין הלימודים באקדמיה, ומיועדת למי שאינם עומדים בדרישות הקבלה לאוניברסיטאות או למכללות, או למי שמעוניינים לשפר את סיכויי הקבלה שלהם.

  • רציונל של מכינה קדם אקדמית

הרציונל המרכזי בהקמת מכינות קדם אקדמיות מבוסס על תפיסה שוויונית של הנגשת השכלה גבוהה, מתוך הכרה בכך שהשכלה מהווה מנוף לקידום שוויון חברתי ולצמצום פערים חברתיים וכלכליים. המכינה הקדם אקדמית מאפשרת לאוכלוסיות מוחלשות או כאלה שלא סיימו את לימודיהן/ם בתיכון להשתלב במערכת ההשכלה הגבוהה.

מחקרים בתחום ההשכלה הגבוהה מדגישים כי הענקת הזדמנות שנייה לסטודנטים פוטנציאליים לשפר את הישגיהם האקדמיים מהווה כלי משמעותי לצמצום פערים קיימים ולשילוב אוכלוסיות מוחלשות במסגרות אקדמיות. בכך, המכינות תורמות להרחבת הנגישות להשכלה גבוהה ולחיזוק הניעוּת החברתית, ומסייעות ביצירת חברה שוויונית ומתקדמת יותר. הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה מבטיחה  שכל אדם, ללא קשר לרקע חברתי-כלכלי או להישגיו הקודמים בלימודים, יוכל להיכנס בשערי האקדמיה. המכינה מעניקה לתלמידים אלה הזדמנות שנייה לשפר את הישגיהם, לרכוש ידע ומיומנויות הדרושים להצלחה באקדמיה, ולהתמודד עם הפערים הלימודיים שלהם. כמו כן, המכינה מסייעת בהכנה רגשית וחברתית לקראת האתגרים האקדמיים העתידיים.

 

  • מטרות המכינה הקדם אקדמית
  1. שיפור הישגים לימודיים: להקנות לסטודנטים את הכישורים הדרושים לעמידה בדרישות האקדמיות הגבוהות, בדגש על מקצועות הליבה כגון מתמטיקה, אנגלית, ושפה נוספת בהתאם לדרישות המסלול האקדמי העתידי.
  1. פיתוח מיומנויות אקדמיות: להקנות לתלמידים כלים ומיומנויות אקדמיות בסיסיות כגון כתיבה אקדמית, קריאה ביקורתית, ניתוח טקסטים, שיטות מחקר, ויכולת להתנהל בסביבה לימודית עצמאית.
  1. הכנה למבחני קבלה: להכין את התלמידים למבחנים הנדרשים (יע"ל וערבית) כתנאי קבלה למוסדות אקדמיים.
  1. בניית ביטחון עצמי ויכולת להתמודד עם אתגרים לימודיים: לסייע לתלמידים בפיתוח אסטרטגיות למידה, בניית הרגלי עבודה מותאמים, וניהול זמן אפקטיבי, על מנת שיוכלו להתמודד בהצלחה עם הדרישות האקדמיות.
  1. הנגישות להשכלה גבוהה: להגדיל את הנגישות להשכלה גבוהה על ידי מתן תמיכה ממוקדת לסטודנטים מאוכלוסיות מוחלשות, לרבות סטודנטים מרקע סוציו-אקונומי נמוך או כאלה הנמצאים בתת-ייצוג במסגרות אקדמיות. פעולות אופרטיביות יכללו הענקת סיוע אקדמי מותאם, תמיכה רגשית ולימודית, ופיתוח תוכניות אישיות להצלחה לימודית, תוך ניטור קבוע של ההתקדמות במטרה לצמצם פערים ולהבטיח הצלחה אקדמית.

הרכזת האקדמית למכינה

ד"ר נאילה תלס מחאגנה

[email protected]

+972 (04) 6286812


תוכנית המכינה הקדם אקדמית לגילאי 30+

רציונל
תוכנית המכינה הקדם אקדמית לגילאי 30+ פותחה מתוך הכרה בצורך להעניק לאנשים בוגרים את ההזדמנות להשתלב בהשכלה גבוהה, גם אם חסרים להם תעודת בגרות או כישורים אקדמיים בסיסיים. אוכלוסייה זו מהווה פלח מרכזי בשוק העבודה והחברה, והיא כוללת אנשים בעלי ניסיון חיים עשיר, מוטיבציה אישית, ויכולות פרקטיות גבוהות, אך לעיתים חסרים להם הכלים להתמודד עם דרישות אקדמיות או הביטחון העצמי הדרוש למסגרת לימודים גבוהה.
מחקרים מראים כי השכלה גבוהה בגיל מבוגר תורמת לא רק להרחבת הידע והמיומנויות אלא גם לפיתוח אישי, הגברת תחושת המסוגלות והרחבת אפשרויות התעסוקה. התוכנית מכירה בכך שלבוגרים מעל גיל 30 יש צרכים ייחודיים, כגון איזון בין עבודה, משפחה ולימודים, ולכן היא נבנתה בגישה הוליסטית המתייחסת לכל היבטי החיים. בנוסף, התוכנית מהווה גשר עבור אנשים המעוניינים בשינוי קריירה או פיתוח מקצועי, ומאפשרת להם להשתלב בתחומים חדשים הדורשים השכלה אקדמית. במסגרת התוכנית מושם דגש על פיתוח כישורי למידה עצמאיים, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ואוריינות דיגיטלית – כלים אשר יאפשרו למשתתפים להשתלב ולהתקדם בסביבה אקדמית ומקצועית כאחד.
התוכנית נועדה לא רק להקנות ידע וכלים לימודיים, אלא גם לבנות תחושת מסוגלות אישית ולהעניק סביבה מכילה ותומכת שתואמת את הצרכים הייחודיים של סטודנטים בוגרים. היא מספקת מעטפת תמיכה הכוללת ליווי אישי, סדנאות העצמה ופיתוח מיומנויות רגשיות ואקדמיות. סטודנטים של המכינה יקבלו הכשרה במיומנויות ניהול זמן, התמודדות עם עומס לימודי ויכולת להפיק את המיטב מהתהליך הלימודי, תוך מתן דגש על טיפוח תחושת הצלחה והגשמה אישית.
לתוכנית זו ישנה חשיבות מיוחדת עבור נשים מעל גיל 30, אשר רבות מהן נאלצו להפסיק את לימודיהן לטובת גידול ילדים, השתלבות בשוק העבודה או נסיבות אישיות אחרות. התוכנית מהווה עבורן הזדמנות לפתח קריירה שנייה, להגשים שאיפות אישיות ולשמש מודל לחיקוי עבור ילדיהן וקהילותיהן. מחקרים מראים כי נשים בעלות השכלה גבוהה משתלבות טוב יותר בשוק העבודה, מגיעות לתפקידי ניהול, ומקדמות שינוי חברתי משמעותי.
התוכנית מכירה בכך שלנשים בגילאים אלו יש אתגרים ייחודיים, כגון איזון בין מחויבויות משפחתיות לעבודה ולימודים. בהתאם לכך, התוכנית מציעה מסגרת גמישה, ליווי אישי ותמיכה מערכתית שמטרתה להבטיח הצלחה אקדמית ותעסוקתית. התוכנית מבקשת להעניק לנשים אלו כלים להתמודד עם העולם האקדמי והמקצועי תוך טיפוח תחושת הצלחה והעצמה.
ייחודיות התוכנית
מענה הוליסטי – התוכנית מעניקה מענה מקיף שמשלב בין פיתוח מיומנויות אקדמיות לבין תמיכה רגשית והעצמה אישית. הסטודנטים נהנים ממעטפת רב-תחומית הכוללת הכשרה במקצועות הליבה לצד סדנאות להעצמת תחושת המסוגלות העצמית. השילוב בין התחומים האקדמיים לרגשיים מאפשר לסטודנטים להתמודד עם אתגרים שונים בצורה מאוזנת ולפתח גישה חיובית וממוקדת להצלחה.
התאמה אישית לגיל ולצרכים :התוכנית מותאמת במיוחד למשתתפים בגילאי 30 ומעלה, ומביאה בחשבון את עומסי החיים הייחודיים להם, כגון עבודה, משפחה ומחויבויות נוספות. מודלים גמישים של למידה, כולל קורסים בשעות הערב וסופי שבוע, מאפשרים לסטודנטים לשלב בין חיי היום-יום לבין לימודים בצורה מיטבית.
תמריצים למצוינות : התוכנית שמה דגש על מצוינות אקדמית ומעניקה תמריצים ברורים להישגים גבוהים. בוגרי המכינה שישיגו ממוצע ציונים של 85 ומעלה יהיו זכאים להתקבל לאחת מהתוכניות האקדמיות במכללה, בכפוף לתנאי הקבלה של כל מסלול. מסלול זה מעודד השקעה ומסירות, ומעניק לסטודנטים מוטיבציה להשגת מטרותיהם תוך מתן תחושת הישג והכרה.
מטרות התוכנית
  • שיפור והשלמת ידע במקצועות הליבה – הקניית ידע מעמיק בתחומי האנגלית, אוריינות אקדמית, ומתמטיקה, במטרה לאפשר לסטודנטים  להשתלב באופן מיטבי בלימודים אקדמיים ולהתמודד עם דרישות התואר הראשון.
  • בניית תחושת מסוגלות אישית ואקדמית – פיתוח ביטחון עצמי ויכולת להתמודד עם אתגרים אקדמיים באמצעות הצלחות מדורגות וחוויית למידה מעצימה.
  • הכנה ללמידה בסביבה אקדמית – הקניית כישורים ומיומנויות הנדרשים ללימודים אקדמיים, כגון קריאה ביקורתית, כתיבה מחקרית, ניהול זמן והתמודדות עם מבחנים.
  • פיתוח כישורי חיים ומיומנויות אישיות – התמקדות בפיתוח יכולות אישיות כגון פתרון בעיות, עבודת צוות וחשיבה יצירתית, המהוות כלים הכרחיים להשתלבות במוסדות אקדמיים ובשוק העבודה.
  • הנגשת השכלה גבוהה – יצירת מסלול נגיש עבור סטודנטים ללא תעודת בגרות, המאפשר להם להשתלב בלימודים אקדמיים ולהמשיך לפתח את יכולותיהם ומקצועיותם.
  • סיוע בהגדרת מטרות אישיות ומקצועיות – ליווי והכוונה להגדרת מטרות ברורות, תכנון מסלול קריירה אישי, ויצירת תוכנית לימודים מותאמת אישית לכל משתתף.


תנאי קבלה
  • 12 שנות לימוד – ללא תעודת בגרות.
  • גיל 30 ומעלה.
  • ראיון אישי – לבדיקת מוטיבציה ורקע אישי.
  • יכולת התחייבות להשתתפות פעילה לאורך כל התוכנית.


מבנה התוכנית
  • היקף כולל של 12 שעות סמסטריאליות (ש"ס).
  • קורסים מרכזיים:
    1. אנגלית (4 ש"ס) – קורס חובה.
    2. אוריינות אקדמית (2 ש"ס) – קורס חובה.
    3. שלושה קורסי בחירה:
      • משטר מדינת ישראל (2 ש"ס)
      • מדע וטכנולוגיה (2 ש"ס)
      • אשנב למתמטיקה (2 ש"ס)


ליצירת קשר עם המכללה