"אם ללמוד ערבית ועל האיסלאם, אז רק במכללה ערבית בעיר ערבית"
פברואר 12, 2024שיטת מונטסורי כמשל- בוגרת משלנו
פברואר 12, 2024ד"ר עביר ותד, דיקנית הפקולטה למדעים באקדמיית אלקאסמי, מהווה מודל לחיקוי לנשים רבות בחברה הערבית "החלום שלי תמיד היה לקדם חינוך מדעי–הנדסי בקרב נשים בחברה הערבית", היא אומרת
ד"ר עביר ותד, דיקנית הפקולטה למדעים, זכתה בשבוע שעבר בקול קורא של משרד המדען הראשי במשרד החינוך בנושא מחקר בחינוך בחברה הערבית. היא תעמוד בראש המחקר ביחד עם פרופ' טלי טל, דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. מטרת המחקר היא לאפיין ולנתח את מצב הלמידה בסביבות לא פורמאליות ולהציע מודל הפעלה שיקדם את הלמידה בסביבות לא פורמאליות בחברה הערבית.
ד"ר ותד היא בעלת חמישה תארים מהטכניון (תואר ראשון ושני בהנדסה אזרחית, ותואר ראשון, שני ושלישי בהוראת המדע והטכנולוגיה). בנוסף היא סיימה את הפוסט דוקטורט בתמיכת משרד המדען הראשי בנושא אוריינות דיגיטלית. היא נחשבת פורצת דרך בחברה הערבית ומי שניפצה לא מעט תקרות זכוכית. עוד לפני שהצטרפה לאקדמיית אלקסמי, סיימה בהצטיינות את המסלול האקדמי בהנדסה אזרחית בטכניון, והייתה למהנדסת הראשונה במשולש – מקצוע שעד אז עסקו בו רק גברים. "זה התקבל בהרמת גבה מסויימת", היא נזכרת. "היו שלא הבינו מה פתאום אישה נכנסת לתחום הזה, אבל לא ויתרתי. היום זה כבר הפך להיות מקובל".
ד"ר ותד הגיעה לאקדמיית אלקאסמי בשנת 2005 כראש החוג להנדסת בניין ומנהלת אגף תכנון הנדסי ולוגסטי. היא הייתה אחראית על כל הפרויקטים שהמכללה מובילה בתחום הבניין ובשנת 2014 הצטרפה לצוות המרצים בחוג להוראת מדעים. במקביל הייתה יועצת הנשיא לקידום מעמד האישה באקדמיה, ובהמשך עמדה בראש תוכנית מצויינים "רגב" (ראש גדול בהוראה). לאחר מכן הייתה ממלאת מקום דיקן הפקולטה למדעים ובהמשך מונתה לדיקנית הפקולטה.
"החלום שלי תמיד היה לקדם חינוך מדעי–הנדסי בקרב נשים בחברה הערבית", היא אומרת. "כמעט מהיום הראשון שלי במכללה טענתי שלא חייבים ללמוד רק הוראה, כי יש מקצועות נוספים. כבר היום רואים יותר נשים ערביות לומדות מדעים והנדסה, ומשמח אותי שבנות הכפר שלי מתחילות מנקודה אחרת מזו שאני התחלתי ממנה".
ד"ר ותד היא חוקרת ומרצה בכירה. תחומי המחקר שלה מתמקדים בחינוך מדעי הנדסי, טכנולוגיות למידה, למידה חוץ כתתית ומיומנויות המאה ה21. היא פרסמה יותר מ-12 מאמרים בכתבי עת מדעיים שפיטים, בנוסף לשני פרקים בשפה האנגלית. בנוסף היא השתתפה ביותר משלושים כנסים בארץ ובחו"ל.
בשנת 2012 החל מהפך דיגיטלי בתחום הלמידה שכלל אוניברסיטאות מובילות בעולם, במסגרתו הן התחילו לפתח קורסים פתוחים מקוונים מרובי משתתפים MOOCs. הטכניון היה מהראשונים בארץ שהצטרף למהפכה בשנת 2014 ושנתיים לאחר מכן המשרד לשיוויון חברתי החליט להצטרף ליוזמה ופתח פלטפורמה ישראלית Campus IL. בהובלתה של ד"ר עביר ותד, מכללת אלקסמי העלתה לפלטפורמה קורס בפיתוח חשיבה של המרצה יורם אלבז. הקורס, שעלה בעברית, ערבית ואנגלית, זכה להצלחה גדולה ולכן עלה גם לפלטפורמה העולמית EDX בשפה האנגלית. בסוף אותה שנה הוא נבחר להיות אחד מ-12 הקורסים המקוונים הטובים ביותר בעולם.