תואר שני חינוך מכליל לתלמידים בהדרה ובסיכון

"תלמידים בהדרה וסיכון" הם ילדים ונוער בגיל 6-18 שחוק חינוך חובה חל עליהם. הם מהווים את תת קבוצה החופפת כמעט בגודלה, את אוכלוסיית הצעירים בסיכון (ראה "הגדרה" להלן). מכאן שלתכנית המוצעת להלן יש (נכון ל- 2016) 330.000 צידוקים טובים. זהו מספר הילדים בסיכון בארץ לפי הדיווח של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ומהווים להערכתנו את הפוטנציאל לבזבוז הגדול ביותר במשאב האנושי של המדינה. ואם כך במדינה כולה, חלקם של הילדים והנוער בסיכון בחברה הערבית גדול הרבה יותר, 33%. לפי אותו דוח, הצעירים הערבים מכלל הנוער בסיכון מהווה (45%) מכלל הצעירים בסיכון. שנים של הזנחה, התמודדות לא מספקת ולא מקצועית הביאו לכך שקבוצת הילדים והנוער בסיכון בכלל, ובחברה הערבית בפרט, היא כה גדולה עד שמהווה היום בעיה חינוכית, אנושית, חברתית ולאומית משמעותית ביותר. כגודל וחומרת הבעיה כך גם רמת הדחיפות ומידת המקצועיות הנדרשת להתמודדות מוצלחת איתה. ברור היום לכל העוסקים בנושא שהתמודדות וטיפול מוצלחים בנוער בסיכון בכלל ותלמידים בסיכון בפרט דורש מורים המוכנים להפנים שינוי בתפישת תפקידם. מורים עם ייעוד חינוכי, בעלי השכלה אקדמית רחבה, מותאמת, מעמיקה ובעלי מיומנויות חינוכיות וטיפוליות ייחודיות. התכנית לתואר השני המוצעת כאן היא ניסיון לענות, ולו באופן חלקי, על צורך זה ברמה הארצית ובחברה הערבית במיוחד והיא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם עמותת אשלים-ג'וינט ישראל.

התכנית אמורה להוות המשך הכשרה ולימודים טבעי לשתי קבוצות:

  1. לבוגרי התואר הראשון בחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי עם לפחות 3 שנות ניסיון המעוניינים בהתמחות חינוך מכליל לתלמידים בהדרה וסיכון.
  2. לכל המורים והמנהלים שצברו ניסיון של שלוש שנים לפחות בתחומי ההוראה והחינוך ושהתואר הראשון שלהם אינו בחינוך או בייעוץ חינוכי אבל מוכנים ללמוד לימודי השלמה.

לאלה וגם לאלה התכנית לתואר השני מציעה להכשיר כח אדם ברמה גבוהה שיישא עמו מסר ואוריינטציה חינוכית ייחודית הכוללת הגדרת תפקיד חדשה מודעות אישית גבוהה, ויכולת בניה והשתתפות בסביבה בית ספרית חדשה, סביבת מורה חדשה וסביבת תלמיד חדשה (ראה להלן עמ' 7-9).

ראש החוג

פרופ' יוסי גוטמן

[email protected]

+972 (0) 46286674


ליצירת קשר