הכנס החינוכי השנתי באקדמיית אלקאסמי: החינוך במציאות משתנה
Al-Qasemi Academy Education Conference

תוכנית הכנס

08:30-09:00 – התכנסות, רישום משתתפים וכיבוד קל
09:00-09:15 – דברי פתיחה: נשיא האקדמיה – פרופ' מוחמד אמארה
09:15-10:15 – הרצאת מליאה מרכזית: פרופ' נמרוד אלוני - חיים בכבוד לכול: אתיקה חינוכית ואתגריה במאה ה־21

מושב 1 (א) - חדר 452

יו"ר פרופ' נימר ביאעה

נושא המושב: חדשנות חינוכית, סביבות למידה מתקדמות וטכנולוגיה בהוראה בעידן הבינה המלאכותית


אסטרטגיות למידה מבוססות בינה מלאכותית ומוטיבציה ללמידה בקרב סטודנטים באקדמית אל-קאסמי: מחקר שדה במוסדות להשכלה גבוהה
ד"ר אינאס מג'אדלה, ד"ר סוזאן אבו מוך – אקדמית אל-קאסמי
מציאות שילוב טכנולוגיות חינוכיות בבתי הספר הממשלתיים במחוז ירושלים ודרכים להפעלתן
ד"ר אימאן מוסטפא – אוניברסיטת אל-קודס
אתגרי המרצים במכללות להכשרת מורים בסביבת הבינה המלאכותית והצעות לפתרון
פרופ' נימר ביאעה, ד"ר אחלאם ענבוסי, ד"ר האלה חבאיב, ד"ר הודא שאייב, פרופ' וג'יה דאהר – אקדמית אל-קאסמי
השפעת הבינה המלאכותית על תהליכי ההוראה והלמידה מנקודת מבטם של המורים
גב' פאטימה א-טורי – אקדמית אל-קאסמי
הידע הדידקטי של כלי הבינה המלאכותית ככלי עזר בכיתת המתמטיקה
פרופ' וג'יה דאהר, ד"ר אחלאם ענבוסי – אקדמית אל-קאסמי

מושב 1 (ב) - חדר 452

יו"ר ד"ר נג'ואן סעאדה

נושא המושב: חינוך לערכים ועיצוב זהות בחברה רב־תרבותית


המרכזים הקהילתיים כמרחב לעיצוב זהות וקידום ערכים בחברה הערבית בישראל
ד"ר מייסון ריא – החברה למתנ"סים
הזהות הפלסטינית בצומת דרכים: עיצוב הזהות בפסיפס של סתירות אקדמיות ופוליטיות – מחקר השוואתי
גב' פאטימה ג'בר – האוניברסיטה העברית בירושלים
עמדות הורים יהודים וערבים כלפי ה"אחר" בעקבות חשיפת ילדיהם לתכנית התערבות תרבותית משותפת בגן הילדים: האם ניתן למצוא השפעות משניות?
גב' נעמי אופק, פרופ' שפרה שגיא – אוניברסיטת בן-גוריון
אמנה אתית מקצועית עתידית כפתרון להתנהגות בלתי הולמת של מורים: עמדות מורים ערבים
ד"ר נג'ואן סעאדה – אקדמית אל-קאסמי
השפעת ה"יִשׂרוּאֵל" של תכניות הלימודים על הזהות הלאומית של תלמידי תיכון במזרח ירושלים ודרכים לחיזוקה
ד"ר מרוות אבו עצב-אגבאריה – בתי ספר תיכוניים בירושלים

מושב 1 (ג) - חדר 454

יו"ר ד"ר דועאא מקארי

נושא המושב: חינוך בלתי פורמלי כמנוף לשינוי מציאות


עיסוק בפעילויות חוץ־לימודיות (בלתי פורמליות) וזיקתו לתפיסה העצמית בקרב תלמידי תיכון בנגב
ד"ר ופאא עמאר – עיריית אל-קסום
תכנית 'אל-נבראס': פרדיגמה חדשה בחינוך הבלתי פורמלי
ד"ר דועאא מקארי – אקדמית אל-קאסמי
מעבר לכיתה: פערים ותובנות בשילוב תלמידים בדואים עם צרכים מיוחדים
ד"ר בדיע אלקשאעלה, ד"ר עארף אבו גוידר– מכללת קיי
ד"ר עבד אבו סרייה – המכללה האקדמית אחוה
תפקיד מנהל בית הספר בעיצוב זהות התלמיד
ד"ר יעקוב סעיד ע'נאים – הרשות הלאומית לדיגיטל בישראל
יוזמה באפס משאבים: כיצד הפכו אתגרים להזדמנויות במרכז הנוער של כפר קרע
ד"ר נאהד כנאענה – מרכז הנוער של כפר קרע

מושב 1 (ד) - חדר 455

יו"ר פרופ' עבר אלרחמאן מרעי

נושא המושב: פרקטיקות בחינוך לשוני


מהכלל להקשר: גישה להוראת השפה הערבית במציאות משתנה
ד"ר עבד אל-נאצר גבארין– מכללת בית ברל, אקדמית אל-קאסמי
הקשיים ברכישת השפה העברית כשפה שנייה
ד"ר עבדאללה טרביה – אקדמית אל-קאסמי
ההיגיון החינוכי של מורי אנגלית ערבים מומחים בישראל
ד"ר עביר כתאני-אבו מוך – מכללת אל-קאסמי
השפה הערבית בעידן התקשורת הדיגיטלית: גורמי משבר ופתרונות
ד"ר צאלח עבוד – מכללת עמק יזרעאל
פיתוח ותיקוף של כלי מדידה ערבי לזיכרון עבודה בהתבסס על מודל באדלי
ד"ר ג'יהאן עַלוּש – אקדמית אל-קאסמי

מושב 1 (ה) - חדר 457

יו"ר ד"ר מואפק קדח

נושא המושב: חינוך בין משברים לתמורות


ארבעה קולות, מסע אחד: השפעת משוב רב־מקורות על ביצועי סטודנטים להוראת מדעים בהכשרה מעשית
ד"ר אינאס עיסא – אוניברסיטת תל אביב, המכללה האקדמית אחוה
מנהיגות בזמני משבר
ד"ר מואפק קדח – אקדמית אל-קאסמי
בתי ספר בלתי בטוחים: תפקיד המורים בהתמודדות עם אלימות ופשיעה בחברה הערבית
ד"ר חנין מג'אדלה, ד"ר סמיר מג'אדלה –אקדמית אל-קאסמי
הניסיון של מורים ערבים חדשים בבתי ספר יהודיים: אתגרי הזהות, השיח המקצועי והסימולציה ככלי תומך
ד"ר אסלאם אבו אסעד – מכללת סח'נין
הסיפור שלא סופר: חקר עמדות בני נוער ערבים כלפי הזנחת ילדים
ד"ר אבתסאם מרעי-סרוואן – מכללת סח'נין

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (1) חדר 450
ד"ר וסאם מג'אדלה


המורה ודור האלפא: הבנת התמורות ההתנהגותיות והקוגניטיביות ואסטרטגיות למידה
ד"ר ח'אלד אסעד – אקדמית אל-קאסמי
חשיבה חזותית ורב־מדיה באמצעות כלי בינה מלאכותית
ד"ר אריג' מואסי – אוניברסיטת הטכניון

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (2) חדר 456
פרופ' יאסין כתאני


הכיתה כמרחב מוליד הזדמנויות
ד"ר שירלי אסתר-כהן, גב' אילנה דדו, גב' גלית כהן – מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת תלפיות, בית ספר "דרור"
בית הספר כמרחב קהילתי: דמות המורה הערבי כמחנך קהילתי
ד"ר הדיל כיאל – אוניברסיטת חיפה, אקדמית אל-קאסמי

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (3) חדר 454
ד"ר מואפק קדח


הפעלת תכנית חירום בית ספרית לנטוורקינג עם הקהילה המקומית מול משברים
ד"ר צלאח א-דין ותד– אקדמית אל-קאסמי
אתנוגרפיה: נרטיב אישי החושף סוגיה חברתית
ד"ר שולמית קיציס – אקדמית אל-קאסמי, מכון מופ"ת

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (4) חדר 455
פרופ' קותייבה אגבאריה


חוסן נפשי (פיתוח קשב וריכוז) בזמני לחץ
ד"ר נבילה עליאן-דקה
חינוך הלב בעידן משתנה: המורה כמודל לחוסן נפשי באמצעות פדגוגיה רפלקטיבית וביטוי עצמי
ד"ר רים אבו לבן – מכללת קיי

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (5) חדר 452
ד"ר אחלאם ענאבוסי


מהמעבדה לכיתה
גב' אסראא ח'דר – אקדמית אל-קאסמי

חבר ועדת הכנס המשתתף בסדנה (6) חדר 457
ד"ר האלה חבאיב


פריצת גבולות החשיבה: חשיבה הפוכה ככלי לחדשנות בחינוך בגיל הרך
גב' לירון קדשאי – מרכז העשרה וטיפול בגיל הרך – עיריית טירת הכרמל
שיטות מודרניות ללמידה באמצעות משחק ופיתוח מיומנויות אצל הילד
גב' מרוות אבו סרייה – משרד החינוך

כרזות מחקריות


יכולת הניבוי של אסטרטגיות למידה בוויסות עצמי ושל חשיבה יצרנית בפתרון יצירתי של בעיות עתידיות בקרב תלמידים מחוננים
ד"ר אנואר עומרי, פרופ' עדנאן אל-עתום – בית המדרש למורים חיפה
השפעת סגנון המנהיגות הבית ספרית על הישגי תלמידים בבתי הספר הערביים מנקודת מבטם של המורים
ד"ר חוסאם דיאב, גב' סוזאן בדראן – אקדמית אל-קאסמי
בריונות במקום העבודה בהקשרים חינוכיים
גב' דיאנא לואבנה – אוניברסיטת תל אביב
רווחת מורים והתנהגות אזרחית ארגונית במערכת החינוך הערבית בישראל: תרומת מעורבות מורים בקבלת החלטות ומחויבות ארגונית
ד"ר מייסאא נאסר, פרופ' פסקל בן אוליאל – אקדמית אל-קאסמי
יעילות הבינה המלאכותית הגנרטיבית בתמיכה בתהליך ההוראה־למידה: תפיסה מחקרית מבתי ספר בכפר קאסם
גב' ספאא ראבי – אקדמית אל-קאסמי
ספרי לימוד בחינוך האסלאמי בישראל – המציאות והצפי העתידי
ד"ר עאווני מסארווה – אקדמית אל-קאסמי

כרזות יוזמות חינוכיות


מודל "ג'וּד'וּר" (שורשים): מסגרת רב־ממדית לחינוך חדשני בעידן הבינה המלאכותית
מר אשרף שרקאוי, גב' סנאא ג'זמאווי וגב' פאטמה שרקאוי – משרד החינוך
הבינה המלאכותית כמנוף לפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית בקרב תלמידי בתי ספר: ניסיון מכללת אל-קאסמי
ד"ר סמאח כרמאן – אקדמית אל-קאסמי
בניית מעבדה טכנולוגית
ד"ר ג'יהאן עַלוּש – אקדמית אל-קאסמי
"מַרְמַא הֻוִיָּאתֻנַא" (יעד הזהויות שלנו) – תוכנית לחיזוק הזהויות בגיל הרך
מרכז "בּיִדָאיַאת" (התחלות) – אקדמית אל-קאסמי
הוויסות החושי-רגשי והשפעתו על תהליך למידה יעיל יותר עבור התלמיד
גב' את'אר ריאן
הפיקוח על הסמינריון בנושא המשמעויות הלקסיקליות של השפות העברית והערבית בעידן הבינה המלאכותית
ד"ר ישי ניומן – אקדמית אל-קאסמי
הרווחה הנפשית והחוסן החינוכי בחדר המורים: בטיחות נפשית של מורי בית הספר אל-אנדלוס
גב' נעימה קעאדן – בית הספר אל-אנדלוס
כיצד רעיון הופך לשינוי בשטח? סיפורו של GrowHub כמרחב לחדשנות בתחום הגיל הרך
גב' לירון קדשאי, נתנאל פרלו
מרכז למידה "מַכָּארִם אַלְאַחְלָאק" (מעלות המידות)
גב' ספא עיסא, ד"ר אוהאם ח'לאילה – בית ספר אלחלאן סח'נין
"פותחים דף חדש" – קורס משותף לסטודנטים מצטיינים ערבים ויהודים
ד"ר שולמית קיציס – אקדמית אל-קאסמי

בהנחיית העיתונאי פתחאללה מריח ובהשתתפות קבוצת ראשי רשויות מקומיות

מושב 3 (א)- חדר 450

יו"ר ד"ר האלה חבאיב
נושא המושב: תובנות מחקריות מגוונות בחינוך בגיל הרך


הקשר בין תובנה אימהית, עולמו הפנימי של הילד ותבניות התקשרות בקרב תינוקות: אימהות מוסלמיות מהחברה הערבית בישראל
ד"ר סוהיר עויס – אקדמית אל-קאסמי אוניברסיטת חיפה
תחושת מסוגלות מקצועית ותחושת מסוגלות אימהית בקרב גננות
ד"ר האלה חבאיב – אקדמית אל-קאסמי
עמדות ותפיסות לגבי תפקיד הגננות בגיל הרך כלפי אלימות חברתית וטראומה חברתית־תרבותית בחברה הערבית הפלסטינית בישראל
גב' מלאק מופיד, ד"ר איריס זדוק – האוניברסיטה העברית בירושלים
לימוד מושגים הנדסיים בהקשר ניתוח אירועי ספורט בקרב סטודנטים להוראה בהתמחות גיל הרך
ד"ר הודא שאיב, פרופ' ג'והיינה שחברי, ד"ר אחסאן חאג' יחיא – אקדמית אל-קאסמי

מושב 3 (ב)- חדר 452

יו"ר פרופ' וג'יה דאהר
נושא המושב: חדשנות חינוכית וסביבות למידה מתקדמות בעידן הבינה המלאכותית


השפעת למידה שיתופית נתמכת טכנולוגיה על הישגי תלמידים בנושא השוואת שברים
גב' עוקילה נאשף – אוניברסיטת בן-גוריון
הערכת ביצועי ChatGPT 4.0 בפתרון בעיות בתורת הקבוצות
ד"ר אחלאם ענבוסי, פרופ' וג'יה דאהר – אקדמית אל-קאסמי
פרשנויות של סטודנטים לכימיה לתופעה האוסמוטית בעת למידה באמצעות מודלים מגנטיים וסימולציה
ד"ר אסמאא אטרש גנאיים, ד"ר אילון לנגהיים – אוניברסיטת בן-גוריון
שימוש בכלי בינה מלאכותית גנרטיבית לפיתוח מיומנויות תכנות בקרב סטודנטים בקורס 'בניית אתרי אינטרנט'
ד"ר אמג'ד סיף – אקדמית אל-קאסמי

מושב 3 (ג)- חדר 454

יו"ר פרופ' קותייבה אגבאריה
נושא המושב: רווחה נפשית וחוסן נפשי בזמן אי־ודאות


מתח ולחץ נפשי בקרב הורים לתלמידים עם מוגבלות שכלית בזמני משבר ומצוקה – מצוקת הקורונה כמודל
ד"ר חנין ותד – אקדמית אל-קאסמי
טוב לי לדעת כמה שפחות": התמודדות מורות בדואיות עם התעללות פיזית בילדים "
ד"ר עירן מילקמאן – אוניברסיטת תל אביב ד"ר חנין מורדי – המכללה האקדמית ספיר
משמעות הבית בצל קיפוח והריסה: קולות ילדים בדואים בכפרים הלא מוכרים בנגב
ד"ר אבתסאם מרעי-סרוואן מכללת סח'נין
יעילות השימוש בתכנית "רוואפד" לקידום הרווחה הנפשית בקרב ילדים באמצעות הדרכת אמהות
פרופ' קותייבה אגבאריה – אקדמית אל-קאסמי

מושב 3 (ד)- חדר 455

יו"ר ד"ר וסאם מג'אדלה
נושא המושב: זהות מקצועית, מערכת ערכים ואסטרטגיות ויסות רגשי של המורה


זהות מקצועית, היבטים רגשיים ומוטיבציה להוראה בקרב מורים חדשים – הבדלים מגדריים
ד"ר אסלאם אבו אסעד פרופ' איהאב זבידאת – מכללת סח'נין
לשון חתימת השם וזיקתה לזהות בקרב סטודנטים ערבים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל
ד"ר דיאא גנאים – אקדמית אל-קאסמי, מכללת סח'נין
הקשר בין אוטונומיה מקצועית לשביעות רצון בעבודה: תפקידה המתווך של תחושת המסוגלות הקולקטיבית בקרב מורים
ד"ר מיסאא נאסר, פרופ' אסמהאן מצרי-חרזאללה– אקדמית אל-קאסמי
מעבר למילים: ויסות רגשי באינטראקציה בין מורה לתלמיד מתבגר
ד"ר וסאם מג'אדלה – אקדמית אל-קאסמי

מושב 3 (ה)- חדר 457

יו"ר פרופ' ג'אלב ענאבסה
נושא המושב: הכשרת מורים לעידן חדש


מודל סיבתי לקשר בין עיכוב עצמי אקדמי, שעמום אקדמי ומעורבות אקדמית
ד"ר אנואר עומרי, ד"ר עדנאן אלעתום – בית המדרש למורים חיפה
שותף מסייע או מקור מטעה? תפיסות סטודנטים לגבי תפקיד הספרייה בעידן הבינה המלאכותית
ד"ר וליד אבו אחמד – אקדמית אל-קאסמי
השפעת קורס החינוך המעשי על פרקטיקות הוראת המדעים של מורי המדעים
ד"ר איאד דקידק– אקדמית אל-קאסמי
רמת יישום מתודולוגיית סיגמא שש וזיקתה לביצועים בית ספריים בתוך הקו הירוק מנקודת מבטם של מורים
ד"ר רימא מח'לוף – משרד החינוך

מנחי הפאנל: ד"ר נג'ואן סעאדה וד"ר חנין מג'אדלה

אורחי הפאנל:

  • ד"ר מיכל טביביאן – מנהלת מרכז "מנור" ביוזמת המאה ומרצה באוניברסיטה העברית בירושלים
  • ד"ר תמי הופמן – חוקרת ומרצה בתחומי החינוך ומדיניות החינוך במכללת סמינר הקיבוצים, מומחית בחינוך לדמוקרטיה וחיים משותפים
  • ד"ר נמרוד טל – ראש מסלול המצוינים במכללת סמינר הקיבוצים, מרצה באוניברסיטת תל אביב ומנהל המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • מר איתמר קראמר – עורך דין ומנהל ארגון "שומרים על החינוך הממלכתי"

ארוחת צהריים
מנחת הכנס: ד"ר אחלאם ענאבוסי